Orgelles
Wil je graag leren spelen op een pijporgel of op een digitaal klassiek orgel? Er zijn verschillende mogelijkheden om orgel te leren spelen. De lessen worden volledig aangepast aan de beginsituatie van leerlingen. Kinderen worden op een pedagogisch verantwoorde wijze opgeleid door de docent. Volwassen leerlingen kunnen kiezen voor een opleiding die er op gericht is om klassieke orgelwerken te leren spelen of bijvoorbeeld om de hun vertrouwde liederen op een orgel te leren spelen. Ook als je nog helemaal geen ervaring met orgelspelen hebt kun je je aanmelden!

De muziekpraktijk beschikt sinds januari 2020 over een prachtig orgel, n.l. een Johannus Positief 250.



Info en contact
Mail naar muziekles@hansmusic.nl voor een afspraak of voor meer informatie over de verschillende mogelijkheden voor orgelles.
Kijk voor de kosten van muziekles/orgelles bij tarieven.


Het Positief orgel van Muziekpraktijk HansMusic
Johannus Positief is een ambachtelijk gebouwd klassiek orgel van orgelbouwer Johannus.
Dit orgel is ook in (kleinere) kerken en kapellen perfect op zijn plek. Het orgel heeft 41 stemmen, een 30-tonig pedaal en is geschikt voor alle orgelliteratuur.

Voor luistervoorbeelden scrol naar beneden, of ga naar: Media



Johannus Positief 250 (Foto “Johannus Orgels”).


Johannus Positief 250 LIVEreverb

Dispositie

Pedaal
Prestant16’
Subbas 16’
Contra Violon 16’
Holquint 10 2/3’
Octaafbas 8’
Gedekt 8’
Violon 8’
Koraalbas 4’
Ruispijp IV
Bazuin 16’
Trompet 8’
Klaroen 4’

Hoofdwerk
Prestant 16’
Prestant 8’
Flute Harmonique 8’
Holpijp 8’
Gamba 8’
Octaaf 4’
Open Fluit 4’
Quint 2 2/3’
Octaaf 2’
Cornet IV
Mixtuur V
Trompet 16’
Trompet 8’
Vox Humana 8’
Tremulant

Zwelwerk
Bourdon 16’
Prestant 8’
Roerfluit 8’
Viola di Gamba 8’
Vox Celeste 8’
Octaaf 4’
Koppelfluit 4’
Quintfluit 2 2/3
Woudfluit 2’
Nasard 1 1/3
Sesquialter II
Scherp III
Fagot 16’
Dulciaan 8’
Hobo 8’
Tremulant

Speelhulpen
Hoofdwerk – Pedaal
Zwelwerk – Pedaal
Zwelwerk – Hoofdwerk
Zwel – trede
Crescendo – trede

Overige speelhulpen
Pedaal midi*
Zwelwerk midi*
Hoofdwerk midi*
LIVEreverb met 12 echte galmen, w.o. Bovenkerk Kampen

  • Mogelijkheid om Hauptwerk of GrandOrgue aan te sluiten, dit is niet van essentieel belang, de Johannus Positief 250 heeft zelf een overvloed aan klankrijkdom in huis.

Johannus Orgel
HansMusic.nl

Het nieuwe Johannus Positief orgel van Muziekpraktijk HansMusic tijdens het inspelen bij Oostendorp Muziek Wezep (foto Hans Trip)
Manualen Johannes Positief (foto Oostendorp)
41 x 4 stemmen, 15 luidsprekers en 9 versterkers (foto Hans Trip)
Trekregisters sleepladen (foto Hans Trip)
Positief: een dikke knipoog naar het pijporgel
(foto Johannus)


Persbericht introductie Johannus Positief LIVEreverb
Een huiskamerorgel? Achter de Positief vallen huiskamermuren volledig weg. Eenmaal op de orgelbank waant de musicus zich in kathedrale gewesten. Directeur Dirk Koudijs van Johannus: “Niet alleen het klankeffect, ook het meubel is een dikke knipoog naar het pijporgel.” 

Samen met een vooraanstaand ontwerper ging Johannus op zoek naar de historische wortels van het positief. Ja, daar begon het mee. Want, zegt directeur Dirk Koudijs, een instrument dat zo’n belangrijke plek inneemt in de geschiedenis van het pijporgel, verdient nauwkeurig onderzoek naar z’n herkomst, alvorens de lijnen worden doorgetrokken naar het digitale domein. 

Roots
Met de Johannus Positief staat er een uitgebalanceerd en kwalitatief hoogwaardig instrument dat zich niet alleen in woonkamers, maar ook prima in kleinere kerken en kapellen thuis voelt. En, het aardige is: zonder de roots van het aloude positief te verloochenen oogt de Johannus Positief toch modern en strak. Tegelijk heeft het alles weg van een heus kerkorgel. “Altijd weer een gecompliceerd vraagstuk”, aldus commercieel directeur Marco van de Weerd. “Het orgel is natuurlijk een historisch instrument. Het kent een oorsprong en een vorm. Het karakter van het kerkorgel moet in het digitale orgel behouden blijven. Organisten die thuis of in de kerk op een digitaal orgel spelen, willen hoe dan ook het gevoel hebben dat ze achter een kerkorgel zitten.”

Met het uiterlijk van de Positief zit het wat dat betreft helemaal goed, reageert productmanager Willem Verschoor. Maar niet alleen het aanzicht, de hele speel- en klankbeleving riekt naar het pneumatische equivalent. “De luidsprekers zitten niet bij je knieën, maar zijn op oorhoogte ingebouwd, aan de bovenkant van het meubel. Daardoor blijf je alle muzikale details goed onderscheiden.”

Natuurlijke menging
Het veelzijdige orgel kent vrijwel onbeperkte klankmogelijkheden. Omdat in de Positief de galm van bovenuit wegstraalt, legt Verschoor uit, vervolmaakt tijdens het bespelen zich het idee dat de organist achter de manualen van een heus pijporgel zit. “De klanken mengen zich heel natuurlijk, voordat ze de organist bereiken.”

Doordat de Positief over meerdere surround-luidsprekers en versterkers beschikt, is het instrument een echt multikanaal-orgel met een brede klankspreiding. En daar is Johannus vermaard om. “We spelen in de wereld van de digitale orgels op dit gebied een leidende rol”, aldus Koudijs. “De hoge kwaliteit van de speakers zorgt voor levensechte weergaven van elke afzonderlijke toon.”

Warme deken
Dankzij het geavanceerde LIVEreverb-systeem kan de organist kiezen uit de nagalm en akoestiek van maar liefst twaalf beroemde kerken en concertzalen. Alsof de Positief nog niet genoeg pijporgel is… Binnen enkele seconden vliegt u van het lieflijke St. Salviuskerkje in Limbricht naar La Grand-Combe in Frankrijk. Zonder moeite verplaatst u zich van een ruimtelijk klinkende kerkhal naar een kathedraal waar de warme akoestiek u als een deken omkleedt. Authenticiteit verzekerd.

Koudijs: “Volgens ons is de Positief een indrukwekkend en karakteristiek instrument. Ik zou het willen omschrijven als een zeer waardevolle aanvulling op onze orgelcollectie.”

(Persbericht introductie “Johannus Positief LIVE reverb” 9 mei 2012, beschikbaar v.a. november 2012/2013)


Omschrijving Johannus Positief
De Johannus Positief 250 LIVEreverb is een tweeklaviers orgel in een robuuste kabinetkast met massief hout. Het positief orgel heeft een belangrijke plek in de rijke historie van het pijporgel. Als begeleidingsinstrument was het wijdverbreid. En hoewel het in eerste instantie een relatief eenvoudig instrument was, heeft het een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Een lijn die Johannus met historisch besef heeft doorgetrokken naar de hedendaagse digitale technieken.
Een uitgebalanceerd en kwalitatief hoogwaardig instrument dat niet alleen in de woonkamer, maar ook in kleine kerken en kapellen perfect op zijn plek is. Een veelzijdig instrument met vrijwel onbeperkte klankmogelijkheden. Johannus heeft gekozen voor een combinatie van registers met karakteristieke klanken van Franse, Duitse en Nederlandse pijporgels en een unieke klankafstraling. Combineer onbeperkt met 41 stemmen en 12 levensechte galmen.
De plaatsing van meerdere surround-luidsprekers en versterkers maakt van de Positief een echt multikanaal-orgel met een prachtige brede klankspreiding. De hoge kwaliteit van de speakers, van sprankelend hoog tot het diepste laag, zorgt voor een levensechte weergave van elke toon.
Samen met een vooraanstaand ontwerper zijn de orgelbouwers voor de Positief op zoek gegaan naar een uitstraling die recht doet aan zijn herkomst, maar met een duidelijke moderne signatuur. Daaruit ontstond een robuust meubel dat in kleine series werd gemaakt door echte vakmensen met liefde voor hun ambacht. Zo gebruikten ze massief houten onderdelen en klopt de afwerking tot in de kleinste details. Het laatste model uit een iconische orgelserie.


Akoestiek Johannus Positief
Het orgel is uitgevoerd met het LIVEreverb akoestieksysteem waarmee een natuurgetrouw akoestiekeffect wordt gerealiseerd door gebruik te maken van galmopnames van bestaande kerken en concertzalen.

In volgorde van galmlengte zijn dit:
st. Salviuskerk, Limbricht 2,5 seconden
Zuidervermaning, Westzaan 2,5 seconden
Frogner Kirke, Oslo 3,5 seconden
Feike Asmazaal, Johannus Ede 3,5 seconden
Plantagekerk Zwolle 4,5 seconden
St. Jozef, Utrecht 4,5 seconden
Oude Kerk, Ede 5 seconden
Oude Kerk, Amsterdam 5,5 seconden
St. Peter, Bonn-Vilich 6 seconden
Kruisverheffingskerk, Raalte 6,5 seconden
Bovenkerk, Kampen 7 seconden
Église Notre Dame, La Grand-Combe 8 seconden


Verschillende stemmingen
Op een Johannus Positief kan uit elf verschillende stemmingen worden gekozen:
Gelijkzwevende stemming
Young II (Thomas Young)
Vallotti (Vallotti – Tartini)
Kirnberger III (Johann Kirnberger)
Kirnberger II (Johann Kirnberger)
Neidhardt III (Een van de Bachorgels)
Werckmeister III (Andreas Werckmeister)
1/6 Middentoonstemming (1/6 komma – middentoonstemming)
1/5 Middentoonstemming (1/5 komma – middentoonstemming)
1/4 Middentoonstemming (1/4 komma – middentoonstemming)
Pythagorean (Middeleeuws)

Naast deze 11 stemmingen is het mogelijk een eigen stemming te maken

Tegenwoordig wordt een kerkorgel meestal gestemd in een “gelijkzwevende temperatuur”.

Klassieke orgelmuziek klinkt zuiverder als het op een orgel in de middentoonstemming wordt gespeeld. Als bijvoorbeeld een orgel is geregistreerd met een plenum (eventueel met tongwerk) levert de middentoonstemming een bijzonder zuiver resultaat op. Een orgel klinkt dan “spectaculair” zuiver, maar er kan dan niet gespeeld worden in toonaarden met meer dan 3 kruizen of meer dan 2 mollen, omdat je dan problemen krijgt met de “wolfskwint” of “wolfsterts”. Eenvoudig gezegd: er klinken dan “valse” tonen. Om dit te voorkomen moet dan muziek met meer mollen of kruizen worden gemoduleerd naar een toonaard met minder mollen of kruizen. Een stuk gespeeld in d-majeur klinkt in de middentoonstemming een halve toon hoger (Es-majeur) dan in gelijkzwevende stemming. Op het Johannus Positief orgel zijn deze stemmingen eenvoudig in te stellen.

Johann Sebastian Bach toonde met “Das Wohltemperierte Klavier” aan dat muziek in alle toonsoorten geschreven, gespeeld kan worden op instrumenten gestemd in gelijkzwevende stemming (Wohltemperierte Stimmung). De Middentoonstemmingen zijn ongeschikt voor toonsoorten met veel voortekens.


HansMusic.nl
Orgelles Enschede



Air Bach Hans Trip
Het allereerste wat ik heb gespeeld toen het nieuwe Johannus orgel is gebracht: Die Ehre Gottes aus der Natur “Die Himmel rühmen”, Ludwig van Beethoven (was nog wel even zoeken tussen de vele “knoppen” die er op zitten 😀).


Hans Trip plays “You’ll Never Walk Alone”, orgel, rec. 21 maart 2020.
Kerkorgel: Johannus Positief 250 LiveReverb.
Arr. Hans Trip
Orgelchallenge rond You’ll Never Walk Alone:
Organisten zijn op Facebook een challenge begonnen om een eigen interpretatie van het nummer ‘You’ll Never Walk Alone’ online te zetten. Het initiatief is bedoeld om iedereen een hart onder de riem te steken tijdens de coronacrisis.

Orgelles Muziekpraktijk HansMusic, docent Hans Trip